Zaterdag 6 MAART 20201 geschreven door Ine van den Broek-van Hilst |
|||||||||
PAPER WEAVING |
|||||||||
Dat was het voorstel voor het project voor deze maand. Om inspiratie op te doen voor origineel weef- ofwel vlechtwerk is het heel inspirerend om te kijken naar de vele voorbeelden van Helen Hiebert op https://nl.pinterest.com/helenhiebert/100-x-100-paper-weavings. |
|||||||||
![]() ![]() |
|||||||||
Variaties van Eline. |
|||||||||
Voor onderstaand vlechtwerk gebruikte Eline kraft- en sierpapier, dat zij daarna insmeerde met vernis (van de Action) en pva, waardoor het één vel papier lijkt. De vernis heeft zij gemengd met pva, anders was het een te dunne vloeistof. |
|||||||||
![]() ![]() ![]() |
|||||||||
Vlechtwerk van Eline met de basispapieren en de vernis die zij gebruikte. |
|||||||||
Bert gebruikte 240 grams
gekocht gemarmerd karton
en vlocht daarmee, óf met 400 grams watervast schuurpapier, zoals te zien op onderstaande vier foto's. |
|||||||||
![]() ![]() |
|||||||||
Vlechtwerk van Bert. |
|||||||||
Fem
maakte voor haar vlechtwerk een één-katern-band van 2 vellen matig dik papier. Elk vel vouwde zij dubbel en uit één deel van elk vel sneed zij een kader. Tussen de twee kaders lijmde zij tenslotte het ingenieuze 3D-lijkend-vlechtwerk. |
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
Helen Hiebert: Circulair weaving: https://www.youtube.com/watch?v=kg-sNtWfNh4 |
|||||||||
Daarna ontdekte zij op internet 'schijn-3D-vlechtwerk', zoals Fem toevallig ook gevonden had. Jopie maakte dit '3D'- en recht vlechtwerk met satijnen bandjes. | |||||||||
|
|||||||||
Satijnen bandjes kun je met spelden vastprikken op een stuk émalène. Dan blijven ze perfect zitten om vervolgens met een rijgnaald voor elastiek gemakkelijk te gaan vervlechten. De eerste twee gangen voor dit '3D vlechtwerk' zijn niet moeilijk, maar de derde moet je echt doorhebben. |
|||||||||
|
|||||||||
3D-vlechtwerk links en recht vlechtwerk rechts, beide met satijnband, gevlochten door Jopie. |
|||||||||
Een zwart-wit weefsel met optisch effect, gerealiseerd door Annemiek. De middelste repen zijn breed en worden naar de zijkanten smaller. De repen zijn van 130 grams papier en aan de randen op het bord gelijmd. De borden zijn direct op het katern gelijmd. Formaat: 11 x 11(12) cm. |
|||||||||
|
|||||||||
Vervolgens paste Annemiek een versprongen satijnbinding in roze toe: 3-op, 1-neer. Van 90 grams papier maakte zij repen met de papierversnipperaar. Het kant en klare weefsel is daarna op het stevige omslag van 1 katern gelijmd. Formaat: 14,5 x 14,5 cm |
|||||||||
|
|||||||||
Een experiment met weven in een driehoek. Dat lukte Annemiek ook prima. Ze heeft geweven met repen van 90 grams papier, die ook weer gesneden zijn met de papierversnipperaar. De blauwe en groene linnen ruggen lopen over de koptische bindingen van de katernen. De schutbladen zijn van 90 grams papier, achterin in blauw en voorin in groen. Formaat: 16,5 x 16,5 x 14,5 cm met een dikte van 0.9 cm. |
|||||||||
|
|||||||||
![]() De achterkant van het boekje is gemaakt van rood linnen. |
|||||||||
Een volgende variatie die Annemiek bedacht was een zgn. stoelenmattersweefsel met |
|||||||||
|
|||||||||
Als voorlopig laatste weefsel boog Annemiek zich over een dubbel weefsel, zoals de Deense kerst-hartjes uitgevoerd worden, waarmee het patroon aan de andere kant identiek zichtbaar is en er een “tasje” ontstaat. Hier van rood en zwart linnen. De uiteinden van het rood zijn om het er in geschoven bord heen geslagen. Op een flap van het zwart is aan de binnenkant het katern genaaid. De andere flap vormt de buitenrug. Beide flappen zijn vervolgens in het achterste plat weggewerkt. Formaat: 12,5 x 12,5 cm, dikte 0,9 cm. |
|||||||||
![]() ![]() |
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
Corrie experimenteerde met papierweven à la Helen Hiebert én met een ‘stokjessluiting’, | |||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
Weefwerk van Coby. |
|||||||||
Van diverse ‘Paper Weavings’ bond Coby een apart harmonica-boekje. | |||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
Ik heb een bloem getekend op 170 grams tekenpapier en vervolgens de stengel, blaadjes en bloembladeren gedeeltelijk los- én in- gesneden. Daarna ben ik gaan vlechten met losse strookjes, hetgeen een enorm gepriegel was. Het hart van de bloem bestaat uit drie cirkels, die ik na het vervlechten op het midden van de bloem geplakt heb. Het vlechtwerk bestreek ik met verdunde pvc en bespoot het daarna, in navolging van Corries geslaagde experiment, met vernis. |
|||||||||
|
|||||||||
Omdat ik een gelijkaf-boek met opgezet plat van rood bord wilde maken, lijmde ik het gedroogde gevlochten resultaat op het rode bord en legde het tussen plastic in de pers. Het vlechtwerk op de achterkant van het papier was niet egaal, soms overlapten de strookjes elkaar. Dom genoeg heb ik daar niet bij stilgestaan, dus toen ik het beplakte bord uit de pers haalde, bleek het papier niet meer egaal, maar vertoonde het lelijke bobbels, zoals te zien op bovenstaande foto. |
|||||||||
Dat gebobbelde plat was niet echt fraai om zo te gebruiken. Na enig aarzelen besloot ik de bloem uit te snijden, met een scalpel langs de randen en door het bord. Dat ging gemakkelijker dan ik verwachtte omdat het geheel door de lijm en de vernis lekker stevig geworden was. | |||||||||
|
|||||||||
Om de bloem toch op het voorplat te kunnen verwerken heb ik een passe-partout van geel en rood karton gesneden, zodat ik de bloem verdiept op het voorplat kon plakken. Uitgangspunt voor de maat van het boek werd de bloem, hetgeen resulteerde in een smal, langwerpig boek van 130 mm breed bij 250 mm hoog, met drie katernen. De bloem heb ik gescand en met CorelDrAW bewerkt tot schutbladen voor de drie katernen. Die katernen heb ik aan de rug genaaid met de Butterfly Stroke, beschreven op pag. 286 door Keith A. Smith in Volume II van 1-2-3 Section Sewings. |
|||||||||
|
|||||||||
ANDERE |
|||||||||
A. Dagboek |
|||||||||
|
|||||||||
Jopie schrijft bij deze foto van het door haar gemaakte boek: “Dit is het dagboek voor een verstandelijk beperkte man. Hij is 61 geworden en vanaf zijn 16e maak ik voor zijn verjaardag een dagboek van een multomap met inhoud en versierde voorkant". Die voorkant moet volgens Jopie altijd een specifiek onderwerp hebben. Deze keer nam ze als uitgangspunt het bizarre weer van de afgelopen maand, waarin in een week tijd de temperatuur van min 15 naar plus 15 graden ging. Vandaar links de sneeuwman, de vlokken en de ijslucht en rechts het voorjaar met bloeiende krokussen in het gras. |
|||||||||
B. Kleine boekjes |
|||||||||
Fem noemde haar bezigheid van de afgelopen tijd het Corona-klusje! Ze heeft alle kleine boekjes uit het tijdschrift HandBoekBinden gemaakt, die door Karin Cox beschreven worden vanaf 2014 tot en met 2020. | |||||||||
|
|||||||||
C. Vouwwerk |
|||||||||
Fem en ik hebben weer gevouwen via het boek Making Handmade Books van Alisa Golden, nu een ‘pocket frame book’, een ‘flag book with envelope pages’, een ‘flag book with folded pages’ en een ‘flag book with fortunes’. | |||||||||
1. Pocket frame book |
|||||||||
|
|||||||||
Dit boek wordt gemaakt van ‘passe-partout-zakjes’ die op een harmonica geplakt worden. Die passe-partouts kun je met een eenzijdig venster snijden, hetgeen Fem gedaan heeft, maar ook met een dubbelzijdig venster. En dat heb ik gedaan, zodat er zowel aan de voorkant als de achterkant foto’s of kaarten ingestoken kunnen worden. |
|||||||||
![]() ![]() |
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
2. Flag book with envelope pages |
|||||||||
Van kant en klare enveloppen is een leuk boekje te maken door een zijkant van de envelop op een harmonicastrookje te plakken. De harmonica kan deel uitmaken van het omslag, zoals te zien op de foto van Fems boek. | |||||||||
|
|||||||||
Maar de harmonica kan ook apart gemaakt worden, waar dan, zoals Alisa beschrijft, op de voorste en achterste harmonicastrook een verstevigde envelop als plat geplakt wordt. En dat heb ik gedaan. |
|||||||||
|
|||||||||
Annemiek heeft ook envelopjes voor een boekje gebruikt. Aan elk lijmrandje van een envelop bevestigde zij een katerntje in een iets lichtere kleur. Een boekje bedoeld voor vakantie-herinneringen en een envelopje om dingetjes in te bewaren. In het omslag is een pen verwerkt. | |||||||||
|
|||||||||
3. Flag book with folded pages |
|||||||||
Uitgangspunt is weer een harmonica. Dubbelgevouwen bladen worden met een lijmrandje op de voor- en achterkant van de bergvouwen aangebracht. Dat biedt o.a. de mogelijkheid om vlekkerige achterkanten van met verf bewerkte papieren te verbergen, zodat een mooi show-album met bewerkte papieren te zien is. Ik heb dat met gelliprints verwezelijkt en op de bladen kaartjes met inspirerende teksten geplakt. De laatste quote luidt: Ik zoek het gezelschap van mensen die het beste in mij wakker maken. Daarom ben ik lid van de BBC! |
|||||||||
|
|||||||||
Fem heeft van het ‘flag book with folded pages’ een opschrijfboekje gemaakt. | |||||||||
|
|||||||||
4. Flag book with fortunes |
|||||||||
Een boek met een wirwar aan ‘vlaggen’, zoals Alisa dat beschrijft. Op de bergvouwen van de harmonica worden aan weerszijden om en om smalle ‘vlaggen’ geplakt. Het kunnen bedrukte vlaggen met spreuken of wensen zijn of wat je ook maar bedenkt. Fem heeft de naamgeving van bijzondere huwelijksjaren geprint. Eerst van de eerste 15 jaar, en daarna om de 5 jaar tot 75 jaar. Dat zijn 28 regels. Die heeft ze verdeeld in 4x 7 strookjes. |
|||||||||
![]() |
|||||||||
|
|||||||||
Ik heb de ‘vlaggen’ van gekleurde strookjes gesneden en aan weerskanten in dezelfde kleur-volgorde op de harmonica geplakt. Op de middelste harmonicavouw in omgekeerde volgorde. Als platten heb ik een dubbelgevouwen regenboog-karton om voorste en laatste vouw geplakt. |
|||||||||
![]() ![]() |
|||||||||
Flag book met nog tekstloze gekleurde strookjes van Ine. |
|||||||||
5. Panorama boek à la Hedi Kyle |
|||||||||
Dit is een vouwsel uit het boek The Art of the Fold van Hedi Kyle, een manier om een pop-up te creëren. Hedi geeft aan dat je kunt gaan variëren als je eenmaal de basis van het snijden en vouwen beheerst. En dat is Jopie dus gelukt. Hieronder eerst een proefmodel van Jopie, links de voorkant, rechts de achterkant. |
|||||||||
|
|||||||||
En vervolgens een creatieve variatie van Jopie met bloemen-pop-ups. | |||||||||
|
|||||||||
Ik heb in de diverse paneeltjes bloemmotieven geponst en er rood papier achter geplakt. Daarna een dubbelgevouwen papier met motief om de eerste en laatste harmonicastrook als plat geplakt. | |||||||||
|
|||||||||
6. Winged Book |
|||||||||
Corrie is ook aan de slag gegaan met het vouwen en plakken van het ‘winged book’ dat beschreven wordt door Alisa Golden in Making Handmade Books. Verschillende stijfselmarmers lijmde zij op crème papier om zo een egale strook te vormen waaruit de gekleurde ‘wings’ tevoorschijn komen. |
|||||||||
|
|||||||||
7. Opstaand Boek |
|||||||||
Annemiek raakte geïnspireerd door de foto's die zij op internet zag van het 'Standing Book', ontworpen door Cor Aerssens, om ook zo'n dergelijk boek te maken.
Dus ging ze aan de slag om haar versie van Cor's ontwerp te maken. Het is een totaal andere, eenvoudigere constructie geworden. |
|||||||||
|
|||||||||
Het bord van het rechter boekje is geheel bekleed in rood linnen. Het bord van het middelste boekje is gelijk-af bekleed in geel linnen. Het zwarte boekje is gemaakt van 2 mm zwart bord (gekocht bij Boektotaal) en heeft scharnierpunten van buckram. De boekblokjes zijn genaaid met koptische steken. |
|||||||||
Het boekblok van het zwarte boek bestaat uit een bestaand fotomapje dat een nieuwe rechte rug van rood linnen kreeg en met het uitklapbare voor- en achterplat verbonden is. Langs de rug zijn knepen aangebracht, maar dat bleek achteraf niet nodig te zijn geweest, alhoewel het wel leuk staat wat betreft vlakverdeling en verhouding zwart/rood als het boek dicht neergezet wordt. Het boek kun je op elke willekeurige bladzijde open zetten om de foto’s of kaarten te bekijken. |
|||||||||
|
|||||||||
Ook van scrapbordapier (foto links onder) en van Zaansch Bord (foto rechts onder) vervaardigde Annemiek nog twee 'opstaande boeken', die ieder in een bijpassend foedraal bewaard kunnen worden. |
|||||||||
![]() ![]() |
|||||||||
Twee 'opstaande-boeken', gemaakt door Annemiek. |
|||||||||
Fem en ik hebben
in juni 2008 in Vacciago in Italië een meerdaagse workshop Standing Book maken gevolgd o.l.v. Cor Aerssens en Cristina Balbiano d'Aramengo. |
|||||||||
|
|||||||||
Standing Book à la Cor Aerssens, links van Ine, rechts van Fem. |
|||||||||
8. French Doors |
|||||||||
Bert heeft zijn French Doors herbonden en voorzien van deurtjes. die hij maakte met een stuk sierlijst dat hij had liggen en met fineerstrookjes op een cocktailprikker om de jaloezieën in zonnestand te zetten. Bert vertelt: “Ik heb een foto nagemaakt van oude scheef hangende deurtjes”. |
|||||||||
![]() |
|||||||||
|
|||||||||
De deurtjes van Bert voor zijn French Door boek.
|
|||||||||
De foto’s van de dames op de pagina's in dit boek dat Bert gemaakt heeft, zijn kopieën uit het boek Rokoko door Max von Boehm (1917). Mode van 1775 tot de revolutie, 1789. Alle plaatjes zijn zorgvuldig en precies door Bert uitgesneden met een scalpel. |
|||||||||
|
|||||||||
Project voor komende maand: |
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||