Zaterdag 6 MAART 20201
geschreven door Ine van den Broek-van Hilst

PAPER WEAVING

Dat was het voorstel voor het project voor deze maand. Om inspiratie op te doen voor origineel weef- ofwel vlechtwerk is het heel inspirerend om te kijken naar de vele voorbeelden van Helen Hiebert op https://nl.pinterest.com/helenhiebert/100-x-100-paper-weavings.
Dus was de opdracht voor maart om onze creativiteit los te laten op vlechten.

Uit de vele weefsels die we via de WhatsApp-bijeenkomst te zien kregen, blijkt deze opdracht met veel enthousiasme en zeer succesvol uitgevoerd te zijn.
Ofwel als platbekleding, ofwel als op zichzelf staand vlechtwerk van papier of lint.


   
Variaties van Eline.
Voor onderstaand vlechtwerk gebruikte Eline kraft- en sierpapier, dat zij daarna insmeerde met vernis (van de Action) en pva, waardoor het één vel papier lijkt.
De vernis heeft zij gemengd met pva, anders was het een te dunne vloeistof.
Vlechtwerk van Eline met de basispapieren en de vernis die zij gebruikte.
Bert gebruikte 240 grams gekocht gemarmerd karton en vlocht daarmee, óf met 400 grams
watervast schuurpapier, zoals te zien op onderstaande vier foto's.
Vlechtwerk van Bert.
Fem maakte voor haar vlechtwerk een één-katern-band van 2 vellen matig dik papier.
Elk vel vouwde zij dubbel en uit één deel van elk vel sneed zij een kader.
Tussen de twee kaders lijmde zij tenslotte het ingenieuze 3D-lijkend-vlechtwerk.

Weefwerk van Fem.

Dit is het 1-katern-bandje met het 'Escher-vlechtwerk'.

Nog een paar losse weefsels van Fem.
Jopie weefde diverse vlechtwerken als aparte objecten.
Het eerste vlechtwerk voltooide zij
naar aanleiding van de cirkelvorm-demo
die op internet gegeven werd door
Helen Hiebert.
Jopie vervlocht twee pagina’s uit een tijdschrift.

Cirkel-weefsel van Jopie.
Helen Hiebert: Circulair weaving: https://www.youtube.com/watch?v=kg-sNtWfNh4
Daarna ontdekte zij op internet 'schijn-3D-vlechtwerk', zoals Fem toevallig ook gevonden had. Jopie maakte dit '3D'- en recht vlechtwerk met satijnen bandjes.

Satijnen band waarmee Jopie vlocht.
Satijnen bandjes kun je met spelden vastprikken op een stuk émalène. Dan blijven ze perfect zitten om vervolgens met een rijgnaald voor elastiek gemakkelijk te gaan vervlechten.
De eerste twee gangen voor dit '3D vlechtwerk' zijn niet moeilijk, maar de derde moet je echt doorhebben.

Hier is duidelijk te zien
hoe het lint met spelden vastgeprikt is.

Wit, groen en zilver satijnband
van 15 mm. breed.

Er is vliesofix achter aangebracht
en voor de zekerheid
zijn de kanten gezigzagd.
3D-vlechtwerk links en recht vlechtwerk rechts, beide met satijnband, gevlochten door Jopie.
Een zwart-wit weefsel met optisch effect, gerealiseerd door Annemiek. De middelste repen zijn breed en worden naar de zijkanten smaller. De repen zijn van 130 grams papier en aan de randen op het bord gelijmd. De borden zijn direct op het katern gelijmd.
Formaat: 11 x 11(12) cm.

Vlechtwerk van Annemiek.
Vervolgens paste Annemiek een versprongen satijnbinding in roze toe: 3-op, 1-neer.
Van 90 grams papier maakte zij repen met de papierversnipperaar.
Het kant en klare weefsel is daarna op het stevige omslag van 1 katern gelijmd.
Formaat: 14,5 x 14,5 cm

Vlechtwerk van Annemiek.
Een experiment met weven in een driehoek. Dat lukte Annemiek ook prima.
Ze heeft geweven met repen van 90 grams papier, die ook weer gesneden zijn met de papierversnipperaar.

De blauwe en groene linnen ruggen lopen over de koptische bindingen van de katernen.

De schutbladen zijn van 90 grams papier, achterin in blauw en voorin in groen.

Formaat: 16,5 x 16,5 x 14,5 cm met een dikte van 0.9 cm.

Vlechtwerk van Annemiek.

De achterkant van het boekje is gemaakt van rood linnen.

Een volgende variatie die Annemiek bedacht was een zgn. stoelenmattersweefsel met
90 grams papierversnipperaarrepen.
De bladzijden van het katern komen heel mooi overeen met de kleuren van het weefsel.
De rug is van linnen.
Het weefsel en het zwarte ondergrondpapier zijn gelijmd op bord.
Het formaat van dit boekje is 14,5 x 14 cm met een dikte van dikte 0,5 cm.


Vlechtwerk van Annemiek.
Als voorlopig laatste weefsel boog Annemiek zich over een dubbel weefsel, zoals de Deense kerst-hartjes uitgevoerd worden, waarmee het patroon aan de andere kant identiek zichtbaar is en er een “tasje” ontstaat. Hier van rood en zwart linnen.
De uiteinden van het rood zijn om het er in geschoven bord heen geslagen.
Op een flap van het zwart is aan de binnenkant het katern genaaid.
De andere flap vormt de buitenrug.
Beide flappen zijn vervolgens in het achterste plat weggewerkt.
Formaat: 12,5 x 12,5 cm, dikte 0,9 cm.

Dubbelweefsel van Annemiek.

Het formaat van het boekje is 12 bij 16 cm
Weefwerk van Corrie
Corrie wilde het omslag van nevenstaand boekje in één keer maken, inclusief het vlechtwerk met blauw stijfselmarmer-papier. Maar dat lukte niet naar wens,
dus sneed ze het weer los.
Vervolgens maakte zij van dezelfde kleur een boekje en lijmde het vlechtwerk op het voorplat.
Het 250 grams papier is met verdunde vinyl aangesmeerd en direct daarna bespoten met vernis. Dat ging goed, pikte niet na droging aan de lucht en gaf ook een glanzend effect.
Bij dit één-katern-boekje met een tekst over strengels is het Corrie wél gelukt om het omslag in zijn geheel, inclusief vlechtwerk,
in één keer te realiseren.

Een omslag met dubbele voor- en achterplatten die naar binnen gevouwen worden, waardoor zowel de buitenkant als de binnenkant zeer ‘bekijkenswaardig’ zijn, zoals Corrie het zelf typerend benoemd.

Gevlochten heeft zij met groen papier van
± 120 gr. door elephantenhaut heen.

Het formaat van het boekje is 7 bij 11cm.

Het omslag van Corries 'strengelboek' helemaal opengevouwen.
Corrie experimenteerde met papierweven à la Helen Hiebert én met een ‘stokjessluiting’,

Weefwerk van Corrie
Het experiment kreeg een vervolg.
Haiku's van Henk Francino Ongebonden gebonden, vormden het uitgangspunt voor het volgende boekje.
Ook weer met een decoratief vlechtwerk dat in de band zowel buiten als binnen het bekijken waard is.
Gevlochten met rood papier van ± 120 gr. door een zwarte basis van ± 150gr.
Het boekje sluit met een satéprikker door lusjes aan voor- en achterplat.

Weefwerk van Corrie
Het papier dat Coby gebruikte liet zich niet makkelijk snijden, maar het was het uitproberen waard.

Coby vertelt dat ze er heerlijk mee bezig is geweest, dat het soms tijdrovend was,
maar wel erg leuk om te doen!
Weefwerk van Coby.
Van diverse ‘Paper Weavings’ bond Coby een apart harmonica-boekje.
 
"paper-weaving-harmonica-boekje ontworpen door Coby.

Weefsels uit het harmonica-boekje van Coby.

Weefsels uit het harmonica-boekje van Coby.

Weefsel uit het harmonica-boekje van Coby.
Ik heb een bloem getekend op 170 grams tekenpapier en vervolgens de stengel, blaadjes en bloembladeren gedeeltelijk los- én in- gesneden. Daarna ben ik gaan vlechten met losse strookjes, hetgeen een enorm gepriegel was. Het hart van de bloem bestaat uit drie cirkels, die ik na het vervlechten op het midden van de bloem geplakt heb.
Het vlechtwerk bestreek ik met verdunde pvc en bespoot het daarna, in navolging van Corries geslaagde experiment, met vernis.

Gebobbeld plat met bloemvlechtwerk van Ine.
Omdat ik een gelijkaf-boek met opgezet plat van rood bord wilde maken, lijmde ik het gedroogde gevlochten resultaat op het rode bord en legde het tussen plastic in de pers.
Het vlechtwerk op de achterkant van het papier was niet egaal, soms overlapten de strookjes elkaar. Dom genoeg heb ik daar niet bij stilgestaan, dus toen ik het beplakte bord uit de pers haalde, bleek het papier niet meer egaal, maar vertoonde het lelijke bobbels, zoals te zien op bovenstaande foto.
Dat gebobbelde plat was niet echt fraai om zo te gebruiken. Na enig aarzelen besloot ik de bloem uit te snijden, met een scalpel langs de randen en door het bord. Dat ging gemakkelijker dan ik verwachtte omdat het geheel door de lijm en de vernis lekker stevig geworden was.
 
Actie uitsnijden en resultaat.
Om de bloem toch op het voorplat te kunnen verwerken heb ik een passe-partout van geel en rood karton gesneden, zodat ik de bloem verdiept op het voorplat kon plakken.
Uitgangspunt voor de maat van het boek werd de bloem, hetgeen resulteerde in een smal, langwerpig boek van 130 mm breed bij 250 mm hoog, met drie katernen.

De bloem heb ik gescand en met CorelDrAW bewerkt tot schutbladen voor de drie katernen.

Die katernen heb ik aan de rug genaaid met de Butterfly Stroke, beschreven op pag. 286 door Keith A. Smith in Volume II van 1-2-3 Section Sewings.

Boek met gevlochten bloem op voorplat door Ine.

ANDERE
BOEKBIND- en VOUW-OBJECTEN

A. Dagboek


Beschilderde voorkant van een multomap, door Jopie.

Jopie schrijft bij deze foto van het door haar gemaakte boek: “Dit is het dagboek voor een verstandelijk beperkte man. Hij is 61 geworden en vanaf zijn 16e maak ik voor zijn verjaardag een dagboek van een multomap met inhoud en versierde voorkant".

Die voorkant moet volgens Jopie altijd een specifiek onderwerp hebben. Deze keer nam ze als uitgangspunt het bizarre weer van de afgelopen maand, waarin in een week tijd de temperatuur van min 15 naar plus 15 graden ging. Vandaar links de sneeuwman, de vlokken en de ijslucht en rechts het voorjaar met bloeiende krokussen in het gras.
Onder de sneeuwpop steken ook nog een paar aarzelende krokussen hun koppie op.
Dit was dagboek 46.

B. Kleine boekjes

Fem noemde haar bezigheid van de afgelopen tijd het Corona-klusje! Ze heeft alle kleine boekjes uit het tijdschrift HandBoekBinden gemaakt, die door Karin Cox beschreven worden vanaf 2014 tot en met 2020.

Kleine-boekjes-project van Fem.

C. Vouwwerk

Fem en ik hebben weer gevouwen via het boek Making Handmade Books van Alisa Golden, nu een ‘pocket frame book’, een ‘flag book with envelope pages’, een ‘flag book with folded pages’ en een ‘flag book with fortunes’.

1. Pocket frame book


Pocket frame van Fem.
Dit boek wordt gemaakt van ‘passe-partout-zakjes’ die op een harmonica geplakt worden.
Die passe-partouts kun je met een eenzijdig venster snijden, hetgeen Fem gedaan heeft, maar ook met een dubbelzijdig venster. En dat heb ik gedaan, zodat er zowel aan de voorkant als de achterkant foto’s of kaarten ingestoken kunnen worden.
Pocket frame eenzijdig open van Fem
Pocket frame dubbelzijdig open van Ine.

Pocket frame boek van Ine.

Ook Jopie heeft ‘pocket frames’ gesneden,
in de harmonica geplakt en daarna het geheel goed geklemd te drogen gelegd.

2. Flag book with envelope pages

Van kant en klare enveloppen is een leuk boekje te maken door een zijkant van de envelop op een harmonicastrookje te plakken. De harmonica kan deel uitmaken van het omslag, zoals te zien op de foto van Fems boek.
 
Enveloppen-boekje van Fem.
Maar de harmonica kan ook apart gemaakt worden, waar dan, zoals Alisa beschrijft, op de voorste en achterste harmonicastrook een verstevigde envelop als plat geplakt wordt.
En dat heb ik gedaan.
 
Enveloppen-boekje van Ine.

Annemiek heeft ook envelopjes voor een boekje gebruikt. Aan elk lijmrandje van een envelop bevestigde zij een katerntje in een iets lichtere kleur. Een boekje bedoeld voor vakantie-herinneringen en een envelopje om dingetjes in te bewaren. In het omslag is een pen verwerkt.

Enveloppen- boekje van Annemiek.

3. Flag book with folded pages

Uitgangspunt is weer een harmonica. Dubbelgevouwen bladen worden met een lijmrandje op de voor- en achterkant van de bergvouwen aangebracht. Dat biedt o.a. de mogelijkheid om vlekkerige achterkanten van met verf bewerkte papieren te verbergen, zodat een mooi show-album met bewerkte papieren te zien is. Ik heb dat met gelliprints verwezelijkt en op de bladen kaartjes met inspirerende teksten geplakt.
De laatste quote luidt:
Ik zoek het gezelschap van mensen die het beste in mij wakker maken.
Daarom ben ik lid van de BBC!
 
Flag book with folded pages van Ine.
Fem heeft van het ‘flag book with folded pages’ een opschrijfboekje gemaakt.
 
Flag book with folded pages van Fem.

4. Flag book with fortunes

Een boek met een wirwar aan ‘vlaggen’, zoals Alisa dat beschrijft. Op de bergvouwen van de harmonica worden aan weerszijden om en om smalle ‘vlaggen’ geplakt.
Het kunnen bedrukte vlaggen met spreuken of wensen zijn of wat je ook maar bedenkt.
Fem heeft de naamgeving van bijzondere huwelijksjaren geprint. Eerst van de eerste 15 jaar, en daarna om de 5 jaar tot 75 jaar. Dat zijn 28 regels. Die heeft ze verdeeld in 4x 7 strookjes.

Flagbook van Fem met symbolen voor de huwelijksjaren.
Ik heb de ‘vlaggen’ van gekleurde strookjes gesneden en aan weerskanten in dezelfde kleur-volgorde op de harmonica geplakt. Op de middelste harmonicavouw in omgekeerde volgorde.
Als platten heb ik een dubbelgevouwen regenboog-karton om voorste en laatste vouw geplakt.
 
Flag book met nog tekstloze gekleurde strookjes van Ine.

5. Panorama boek à la Hedi Kyle

Dit is een vouwsel uit het boek The Art of the Fold van Hedi Kyle, een manier om een pop-up te creëren. Hedi geeft aan dat je kunt gaan variëren als je eenmaal de basis van het snijden en vouwen beheerst. En dat is Jopie dus gelukt.
Hieronder eerst een proefmodel van Jopie, links de voorkant, rechts de achterkant.
 
Proefmodel gemaakt door Jopie van het panorama-boek.
En vervolgens een creatieve variatie van Jopie met bloemen-pop-ups.
 
Bloemen-panorama-boek van Jopie.
Ik heb in de diverse paneeltjes bloemmotieven geponst en er rood papier achter geplakt. Daarna een dubbelgevouwen papier met motief om de eerste en laatste harmonicastrook als plat geplakt.

Panorama-boek van Ine.

6. Winged Book

Corrie is ook aan de slag gegaan met het vouwen en plakken van het ‘winged book’ dat beschreven wordt door Alisa Golden in Making Handmade Books.
Verschillende stijfselmarmers lijmde zij op crème papier om zo een egale strook te vormen waaruit de gekleurde ‘wings’ tevoorschijn komen.

Boek met vleugels van Corrie.

7. Opstaand Boek

Annemiek raakte geïnspireerd door de foto's die zij op internet zag van het 'Standing Book', ontworpen door Cor Aerssens, om ook zo'n dergelijk boek te maken.
Dus ging ze aan de slag om haar versie van Cor's ontwerp te maken. Het is een totaal andere, eenvoudigere constructie geworden.

De 'Standing Books' die Annemiek maakte.

Het bord van het rechter boekje is geheel bekleed in rood linnen.
Het bord van het middelste boekje is gelijk-af bekleed in geel linnen.
Het zwarte boekje is gemaakt van 2 mm zwart bord (gekocht bij Boektotaal)
en heeft scharnierpunten van buckram.

De boekblokjes zijn genaaid met koptische steken.
Op de rug van het rode boekje is in een combinatie van bandjes en koptische steek genaaid.
De rug van het gele bokblok is geheel in koptisch naaiwerk uitgevoerd.
De ruggen van deze beide boekjes blijven open.


Het boekblok van het zwarte boek bestaat uit een bestaand fotomapje dat een nieuwe rechte rug van rood linnen kreeg en met het uitklapbare voor- en achterplat verbonden is.
Langs de rug zijn knepen aangebracht, maar dat bleek achteraf niet nodig te zijn geweest, alhoewel het wel leuk staat wat betreft vlakverdeling en verhouding zwart/rood als het boek dicht neergezet wordt.
Het boek kun je op elke willekeurige bladzijde open zetten om de foto’s of kaarten te bekijken. 

Een 'foto-opstaand-boek', gemaakt door Annemiek.

Ook van scrapbordapier (foto links onder) en van Zaansch Bord (foto rechts onder) vervaardigde Annemiek nog twee 'opstaande boeken', die ieder in een bijpassend foedraal bewaard kunnen worden.

 
Twee 'opstaande-boeken', gemaakt door Annemiek.

Fem en ik hebben in juni 2008 in Vacciago in Italië een meerdaagse workshop Standing Book maken gevolgd o.l.v. Cor Aerssens en Cristina Balbiano d'Aramengo.
Dat was dagenlang intensief en zeer precies werken aan een ingewikkelde constructie, maar met de stapsgewijze begeleiding van Cor en Cristina kwamen we uiteindelijk tot een grandioos resultaat. Een uitgebreid verslag van deze week is op onze site te lezen in de rubriek: 'verhaal van de leden'.

 
Standing Book à la Cor Aerssens, links van Ine, rechts van Fem.

8. French Doors

Bert heeft zijn French Doors herbonden en voorzien van deurtjes. die hij maakte met een stuk sierlijst dat hij had liggen en met fineerstrookjes op een cocktailprikker om de jaloezieën in zonnestand te zetten.
Bert vertelt: “Ik heb een foto nagemaakt van oude scheef hangende deurtjes”.

De deurtjes van Bert voor zijn French Door boek.
De foto’s van de dames op de pagina's in dit boek dat Bert gemaakt heeft, zijn kopieën uit het boek Rokoko door Max von Boehm (1917). Mode van 1775 tot de revolutie, 1789.
Alle plaatjes zijn zorgvuldig en precies door Bert uitgesneden met een scalpel.

Het French Doors modeboek, creatie van Bert.

Project voor komende maand:
Leather Cover Embroidery Stitch Bookbinding
naar voorbeeld van de video op:
https://youtu.be/GUyHSEHuXNI